fredag 10 november 2017

Vecka 45

För att barnen ska bli bra på läsförståelse använder vi på skolan oss av olika lässtrategier. En strategi som forskningen visar har effekt är att man förutspår vad man tror kommer att hända innan och under läsningen, såväl den egen läsningen som högläsningen. För att strategin ska bli lättare att förstå för barnen använder vi oss av en bild på en spågumma och vi säger att vi själva är spågummor när vi använder strategin.

I veckan har några av barnen hunnit påbörja ett arbete där de fått vara spågummor. De som ännu inte hunnit kommer att få göra det framöver. Barnen har förutspått vad de tror att en sagobok handlar om utifrån ledtrådarna de fick, genom att titta på bilden på framsidan av boken och genom bokens titel. Först tänkte de enskilt och därefter arbetade de i par med att komma fram till en spådom som de sedan skrev ned på dator med hjälp av "spökskrift". De berättade sedan för oss vuxna vad det stod och vi kunde översätta till svenska.

Ta gärna för vana att stanna upp i texten när ni läser med era barn och prata om vad barnen och ni tror kommer hända därefter. Viktigt! spådomen är aldrig fel bara ett annat sätt att tänka än författarens.

Nästa vecka
Vi ses på uppföljningssamtal enligt bokade tider. Samtalen kommer att ske i våra lokaler och barnen deltar inte denna gång.

För kännedom
Det har kommit till vår kännedom att barn leker under sen mörk eftermiddag ute vid vägen nedanför skolans slöjdsalar. Leken går ut på att lägga ut diverse saker på bilvägen, stora stenar, stora trädgrenar etc. Flera vuxna har stannat för att prata med barnen men då har de snabbt åkt iväg på sina cyklar. Detta är en livsfarlig lek både för barnen och för bilisterna, så vi vill uppmana er föräldrar att prata med barnen om leken och konsekvenserna av dem.
Mvh personalen på Bryngelstorpskolan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar