fredag 2 februari 2018

Vecka 5

Utifrån sina monsterbilder som barnen ritat till sina faktatexter har de nu skapat monster i lera. Som en del i arbetet med att bygga upp ordförrådet hos barnen har vi sorterat in ord i olika grupper efter ett schema. Vi har utgått från barnens intressen och det som kategoriserats har bl.a. varit Pokémon, fordon, djur, Lego Chima och Star Wars.

I helgen är det dags för nationell avlusning och detta genomförs för att hålla ner spridningen av löss. Det går ut på att alla luskammar denna helg och behandlar om man upptäcker löss. Vi vill verkligen be er att genomföra detta. Tack!

Nästa vecka
Veckan kommer bland annat bjuda på målning av barnens monster.

Ännu en vecka kommer vi att fokusera på arbetet med faktatexter. Barnen kommer att få möta en läsförståelsemodell som de sedan kommer att arbeta med vid många tillfällen under sina skolår.
Den förkortas VÖL och nedan kan ni se en bild av den.


vet


önskar veta

lärt mig














Strategi: Jag blundar och funderar på vad jag redan vet.
Strategi: Jag ställer frågor som jag vill ha svar på.
Strategi: Jag sammanfattar för mig själv vad jag vet nu och hur jag tänkte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar