fredag 7 september 2018

Engelska, No och Matematik

Här kommer en kort sammanfattning om vad vi arbetat med hittills i Eng, No och Ma .

Engelska
De har tyckt att det varit kul att få börja med engelska. Vi har övat på att kunna hälsa, fråga vad någon heter samt att kunna berätta vad de själva heter. Genom att sjunga en sång på engelska har vi också övat på att kunna fråga hur någon mår och att svara att de mår bra. Färgernas namn på engelska har också tränats. I onsdags tittade vi på en kort film, där de pratade engelska hela tiden...de var så stolta att de hade förstått precis allting och det utan textremsa!

No
När vi varit på Naturskola har vi pratat om Allemansrätten och lite grann om hösten.
I klassrummet har vi tillsammans arbetat om lodjuret. Just det djuret valdes utifrån att de började med bokstaven i Svenska och att vi ska lära oss lite om djur i vår natur.
De fick börja berätta vad de redan kände till om lodjur. Jag skrev allt i en gemensam tankekarta på whiteboarden. Därefter fick de fundera över om det var något särskilt de ville få reda på. Det var en hel del. Deras frågor skrevs också upp på whiteboarden. Jag läste sedan en faktatext om lodjur. Vi pratade om svåra begrepp och hjälptes åt att förklara dem för varandra. Vi konstaterade att vi fick svar på de flesta frågorna. Vi har också tittat på många fina bilder av lodjur.
Under den här veckan har vi skrivit gemensam faktatext om lodjuret utifrån vad de har lärt sig. Det blev en lång text, i varje grupp. Alla som ville fick bidra med en eller flera meningar. Texten kommer nog så småningom med hem. Några har tagit med den hem redan idag, andra ville rita bild till eller kanske klistra in en bild som de håller på att rita, innan de tar med texten hem. De vill gärna visa er den. Texten behöver inte tas tillbaka till skolan. De hade många frågor om vad de fick göra med texten:
- Får jag läsa den för vem jag vill? Får jag stryka under ord jag kan läsa? Får jag spara den hemma om jag vill göra en bok av den?
Jag tycker att det är roligt att  de vill använda den och har många förslag på hur de ska göra. Jag tänker att de gör något efter egen förmåga. Några kanske bara vill ha den och vara stolta över vad de sagt och fått det nedskrivet.
Nästa djur vi ska arbeta med kommer att börja på bokstaven E. De kan börja "klura" på vilket djur det kommer att bli...

Ma
Självklart har vi hunnit räkna en hel del. Vi har räknat antal saker i klassrum och på bilder. Vi har räknat framlänges och baklänges, på engelska och lite på spanska...
Det har varit spännande diskussioner om vad matematik är och varför man behöver kunna matematik. De ägnade också en stund till att fundera över när ni föräldrar använder matematik. Ni skulle bara veta vad de kom fram till...
Vi har övat på begrepp som siffra, tal, antal och tallinje. Vi har letat mönster och rett ut vad ett mönster är. De har letat mönster på sina egna kläder och på varandras. Med hjälp av små kuber har vi byggt och ritat av mönster. Att fortsätta på ett mönster som någon annan påbörjat kan vara lite klurigt. Då måste man först hitta mönsterdelen som ska upprepas...
Vi har övat på att kunna skriva nollor, ettor och tvåor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar