lördag 19 januari 2019

Matematik, No och Engelska

Matematik
Innan jullovet började vi att räkna med begreppen hälften och dubbelt. Det har vi fortsatt med även efter jullovet. Vi har övat på att kunna räkna ut det dubbla utan att använda fingrarna eller annat plockmaterial. Eleverna kände sig stolta när jag berättade att när man kan räkna ut det dubbla antalet då kan man 2:ans multiplikationstabell. Ma-läxan består till störst del av att kunna räkna ut det dubbla antalet och hälften av. Spelbladet av ma-läxan får de behålla hemma. De som vill ha större utmaningar med att räkna ut dubbelt eller hälften använder fler antal tärningar.
Den senaste veckan har vi också fokuserat på att kunna göra räknehändelser till ett uttryck. Det gillade de också, speciellt när de fick rita egna bilder och hitta på en kort berättelse till valfritt uttryck. Ett uttryck kunde t.ex. vara 4+5=9 eller 10-7=3.

No
I väntan på att vår NTA-låda ska dyka upp arbetar vi med bondgårdens djur, vilket till viss del kan knytas ihop med temat i So om Livet förr och nu. NTA-lådan heter "Fast eller flytande" och i den kommer eleverna, i par, att få genomföra enkla uppdrag med en mängd fasta eller flytande ämnen som vi sedan dokumenterar, diskuterar och reflekterar över. Det betyder att vi under de närmaste månaderna inte kommer att gå ut på Naturskola då vi behöver fredagarnas No-pass till att arbeta med uppdragen i lådan.
Naturligtvis fortsätter vi vårt arbete med att lära oss om djur i vår natur. Vi har under de här två veckorna arbetat med sälen och ålen. Den här terminen får eleverna, två och två, skriva egna faktameningar om djuren utifrån vår gemensamma tankekarta. De skriver då på dator. Alla elever i gruppen får sedan faktatexten på papper. Just nu är det två par per grupp som skriver om sälen och ålen. Det är inte så lätt att hitta bokstäverna på tangentbordet så det kommer att ta tid. Förutom kunskaper om djuren är detta också en bra samarbetsövning. De som skriver faktatexterna har också möjlighet att göra det på Elevens val-passen.

Engelska
"This is my family" är en fras vi har övat utifrån de här veckorna. Vi har arbetat med begrepp såsom: mother, father, sister, brother, grandfather, grandmother, granny, grandpa, dad, daddy etc.
Utifrån "This is my..." har vi också plockat in begrepp som book, dog, cat, shoe, chair, desk, pen, jacket etc.
Eleverna har fått rita av sina familjer och vi ska sedan arbeta vidare med att kunna berätta om och beskriva sina familjer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar