fredag 14 februari 2020

Skriva haiku och läsa böcker


Glad alla hjärtans dag 💗

I veckan har vi startat upp ett haikuprojekt hos oss med temat gemenskap. En haikudikt har 17 stavelser uppdelat på tre rader, 5 - 7 - 5.

Jag inledde temat med att läsa några dikter från läseboken. Vi samtalade om vilken typ av text jag hade läst och vad en poetisk text kan innehålla, till exempel att dikten kan rimma, men att den inte måste det, och att dikten inte behöver ha stor bokstav och punkt.

Jag berättade om vårt skolområdesprojekt där alla elever kommer få vara med och bidra med en egen skriven haikudikt till en bok, som kommer tryckas upp till alla elever.📚 Här tappade några sina hakor. Tänk att bli författare! 🙌🏼 Vi samtalade vidare om vad ordet gemenskap betyder och när man kan få en känsla av det, så som i vänskap, kärlek, fritidsintressen, familj, miljön eller i världen.

Vi tränade på vokaler, klappade stavelser och lyssnade till stavelsesången från Gåspennan tills det var dags att skriva ner små rader och meningar som berörde oss. Det var lite svårt först, men ändå ganska enkelt!

Under veckan har jag fått helt underbara enskilda pratstunder med eleverna när jag stöttat dem i sina skrivprocesser. Så värdefullt att reflektera kring gemenskap! 💖 Härlig känsla när eleverna sedan uttryckte att de blivit jättenöjda med sina haikudikter.💞Vo


Önskar er alla ett trevligt sportlov! Som alltid vill jag uppmuntra till läsning under ledigheten. Det dröjer en hel månad tills bokbussen kommer till skolan igen, men om ni har tid kanske ni kan besöka biblioteket?

Hälsningar Marika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar