söndag 8 mars 2020

Matematikläxa - klockan

Just nu fokuserar vi på klockan och tid på ma-lektionerna. I svenska har de läst om klockor och eleverna har också fått tillverka egna klockor. De egentillverkade klockorna har de nu fått ta hem och de behöver inte tas med tillbaka till skolan.
Ma-läxan handlar till viss del om klockslag  i deras egen vardag. En fråga handlar om när en fritidsaktivitet börjar och slutar. När vi gick igenom läxan sa jag att om de har flera fritidsaktiviteter så väljer de en av dem. De som inte har någon fritidsaktivitet, vilket någon frågade om, väljer de något som de gör efter skolan t.ex. leker med en kompis eller bakar med morfar.
Den uppgiften som handlar om skärmtid har vi pratat länge om. Först pratade vi om vad skärmtid är och de kom fram till: titta på tv, kolla mobilen, hålla på med läsplatta/paddan, spela på dator eller tv-spel etc.
Några sa då också att de inte har någon skärmtid och syftade då på att de inte har någon begränsning vad gäller skärmtid. Det spelar ingen roll för uppgiften, då uppgiften är att räkna ut hur länge de sitter framför en skärm under en dag. De svarar antingen i minuter eller i timmar och minuter.

En gullig fråga från en elev i Malvagruppen:
"Så då behöver jag inte räkna tiden jag läser under en lampskärm eller har min kepsskärm neddragen över ögonen?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar