fredag 14 augusti 2020

Idrott och hälsa

 

Hej.

 

Jag ska ha ert barn i idrott och hälsa och vill därför passa på att presentera mig själv och mitt ämne.

Jag jobbar mycket med motoriskt grundläggande övningar och lekar, begrepps- och rumsuppfattning, självförtroende och koncentrationsförmågan. Ämnet idrott och hälsa är också ett ypperligt sätt att träna samarbete och social utveckling med. Med detta som grund ser jag bara på resultat i förhållande till ämnets kursplan (inte till resultat i form av ex tidtagning) och på att man gör sitt bästa efter sin egen förmåga.

Hos mig provar man alltid på. Är man osäker pratar man med mig om det så hittar jag ALLTID andra vägar till att våga.

I de här åldrarna gäller det också att ge en så bred bas av ämnet som möjligt.

Ämnet skiljer sig väldigt mycket från idrottsträning på fritiden dit man söker sig av egen fri vilja och där det ofta är fokus på tävling och resultat. Skolidrotten är till för alla och där möts alla under samma tak. Skolidrotten har också helt andra mål än föreningsidrotten.

Idrottsundervisningen i skolan nu för tiden, skiljer sig också mycket från hur den var för flera år sen.

 

Lite praktiskt:

I skrivande stund är det inga nya direktiv vad gäller idrott och ombyte, mot vad det var i slutet av våren, med tanke på coronan. (Vid ev förändringar återkommer jag).

Alltså idrott utomhus och inget ombyte. Däremot kan jag ju tipsa på att just dagarna med idrott på schemat är det ju bra med oömma och smidiga kläder och framför allt bra skor att springa i. Naturligtvis anpassar jag idrottsaktiviteterna efter rådande omständigheter.

Om det blir spöregn har vi tillåtelse att gå in i idrottssalen.

 

Om ert barn av någon anledning inte ska vara med, vill jag att barnet har en lapp med sig om orsaken. Min erfarenhet är att barn oftast kan vara med. Många gånger är idrotten inte mer ansträngande än det är att vara ute och springa på rasten.

 

          Om det är något som du som förälder anser att jag behöver veta om ditt barn angående idrotten, hör då av dig till mig via mailen annelie.zetterstrom@nykoping.se

 


 

Hälsningar Annelie Zetterström

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar