söndag 30 augusti 2020

Läsläxa till fredag vecka 36


I fredags fick treorna en ny läs- och skrivläxa i Livet i Bokstavslandet, kapitel 1A. De elever som var frånvarande har sina läxor liggande på sina platser i klassrummet. 

Läs gärna läxan flera gånger tills det blir ett bättre flyt. En del elever behöver läsa en stund varje dag medan andra redan läser med fint flyt. Då kan man välja någon annan kapitelbok att läsa i efter en högläsningsstund för en vuxen. 

Till läsläxan hör också en läsförståelseläxa med tillhörande skrivuppgifter. Nu i trean är kraven högre och det är mer att skriva. Det står "Skriv två meningar till varje bild". Jag vill helst att man skriver två meningar och vet att de flesta klarar det, men jag vill inte att det ska bli jobbigt för er hemma. Viktigt att tänka på är att man kan dela upp läxan på flera dagar och inte göra allt samma kväll. Om det blir alldeles för jobbigt, så kan du som förälder skriva en kommentar och förklara, t.ex. "Vi gjorde en mening till varje bild denna gång". Skriv gärna en kommentar även när läxan gått bra! 

I åk 3 kan man också gå på studiegård efter skoltid i femmans klassrum och göra sin läxa med hjälp av en lärare där. Studiegården för åk 3-6 är tisdagar kl. 14.45 - 15.30.

Om ni har frågor om läsläxan kan ni maila mig. Jag är inte på plats i skolan måndagar och tisdagar eftersom jag studerar, men jag läser min mail varje dag. Mail: marika.nylund.ek@nykoping.se

Hälsningar Marika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar